Egy stabil, jó minőségű ekvatoriális mechanika vizuális megfigyelésnél kényelmesebbé teszi a távcső mellett töltött időt, fotografikus megfigyelésnél pedig mondhatni elengedhetetlen.
A HEQ-5 mechanikát már régóta ismerheti a magyar amatőrtársadalom, nemrégiben a piacon azonban megjelent a Celestron Advanced EQ-5 (CAM), illetve a Meade LXD 75 mechanika, melyek nagyjából hasonló teher viselésére képesek. Ezen mechanikák közös jellemzője a 200 ezer forint alatti árfekvés, illetve a kínai származás. (A Celestron CAM mechanikának létezik GoTo változata is, ezt azonban tesztemben nem szerepeltettem. Egyrészről ára jóval a fenti árlimit felett van, másrészről arra voltam kíváncsi, hogy a mechanikák alapváltozatai mire képesek.)
A fenti két képen a mechanikákat alapállapotban, valamint legmagasabbra kihúzott lábakkal láthatjuk. Figyeljük meg, első esetben a HEQ-5 mechanika a legmagasabb, ám utóbbi esetben a Celestron CAM mechanika „föléje nő” illetve a Meade LXD 75 is behozza a magasságkülönbséget.
Általános jellemzők:
legnagyobb gyári távcső | 280/2800 SC; 250/1200 Newton | 250/1200 Newton | 250/1000 Schmidt-Newton |
csapágyazás | RA golyóscsapágyas, DEC csúszócsapágyas | RA és DEC golyóscsapágyas | RA és DEC golyóscsapágyas |
háromláb | 5 cm átmérőjű acél | 3.8 cm átmérőjű acél | 5 cm átmérőjű acél |
pólustávcső | opcionális (nem megvilágított) | alaptartozék (nem megvilágított) | alaptartozék (megvilágított) |
motoros vezérlés | opcionális (2x, 4x, 8x) | alaptartozék (2x, 8x, 16x) | alaptartozék (2x, 8x, 32x, 1200x) |
min. magasság | 111 cm | 123 cm | 102 cm |
max. magasság | 163 cm | 143 cm | 143 cm |
ár (2004. dec) | 107 500 Ft | 185 000 Ft | kb 170 000 Ft |
gyári extrák | kétmotoros vezérlés pólustávcső |
AutoStar GoTo vezérléshez | |
autoguiding | nem | igen, de nem gyári megoldás | igen, gyári |
A táblázat puszta tényei után lássuk a mechanikák egyes jellemzőit részletesen:
Celestron Advanced EQ-5 mechanika
A Celestron Advanced EQ-5 mechanika alapvetően a közismert EQ-5 méretű mechanikafej 5 cm-es (2″) acéllábon kínált változata. Ezen túlmenően a RA tengelyen golyóscsapágyazást találunk a pontosabb vezetés érdekében. A tesztben szereplő három mechanika közül ez az egyetlen, melynél a pólustávcső és a motorok nem számítanak alapfelszereltségnek. Szintén az egyetlen, melyet 5 cm-es acéllábbal szállítanak ráadásul ennek nagy előnye, hogy igen nagy mértékben kihúzható, így a másik két mechanikánál magasabbra kerülhet a távcső. Ennek különösen a hosszabb fókuszú refraktorok tulajdonosai örülhetnek.
A mechanika természetesen a megfelelő motorokkal felbővíthető kétmotoros meghajtásúra, sőt a legfejlettebb változatban GoTo vezérléssel is rendelkezik. (Az alapmechanika külön kit megvásárlásával nem bővíthető GoTo változatúvá, ehhez a teljesen új mechanika vásárlása szükséges.) Motoros vezérlés esetén a kábelek azonban a mechanikán kívül helyezkednek el, ami némi odafigyelést igényel mivel adott esetben beakadhatnak a kiálló részekbe. A külső motorok előnye, hogy váltani lehet a kézi és a motoros finommozgatás között.
A legnagyobb távcső melyet a Celestron a mechanikával szállít az egy 250/1200-es Newton illetve egy 280/2800-as Schmidt-Cassegrain.
Meade LXD 75 mechanika
A Meade LXD 75 mechanika szintén egy EQ-5 kategóriájú fej 50 mm-es acéllábakon. Elődjéhez, a felemás sikerű LXD 55-höz képest számos újdonságot fedezhetünk fel: szemben a Celestron hasonló mechanikájával – mindkét tengely golyóscsapágyazású a pontosabb működés érdekében valamint a megvilágított pólustávcső is alapfelszereltség. A mechanika törtfehér színe elnyerte tetszésemet bár elképzelhető, hogy másnak ez nem „jön be”. A különféle rögzítőgombok nem műanyagból készültek, hanem natúr színű alumíniumból ami elegáns(abb) megjelenést kölcsönöz. Sajnos az okulártartó tálca satnyább társainál, mindössze 3 db 1.25″-es okulárnak van hely rajta. Acéllábai nagymértékben kihúzhatóak, mellyel akár a HEQ-5 mechanika magasságát is „beérhetjük.” Külső megjelenés és kidolgozás szempontjából ezt a mechanikát találtam a legjobbnak.
A mechanika „természetesen” GoTo vezérelhető, ehhez a motorok cseréje sem szükséges, pusztán a kézivezérlő nagyobb tudású társát, az AutoStart kell megvásárolnunk. Ennek további előnye, hogy vezetőtávcső és a megfelelő kiegészítők (webcam, PC, kábelek stb) segítségével autoguiding képességel rendelkezik mechanikánk. Sajnos a kábelek itt is a fejen kívül vezetnek. A mechanika hátránya, hogy kézi finommozgatást nem tesz lehetővé, bár mind az egyszerű kézivezérlő, mind az AutoStar akár 4.5 fok/sec sebességgel képes a távcsövet mozgatni, így csak akkor vagyunk bajban, ha lemerül az akkumlátor.
A legnagyobb távcső, melyet a Meade a mechanikával szállít az egy 250/1000-es Schmidt-Newton.
Synta HEQ-5 mechanika
A HEQ-5 a korábban tárgyalt EQ-5 méretű mechanikáknál már eggyel nagyobb kategória. Mindkét tengelyen golyóscsapágyazást találunk ill. a megvilágítás nélküli pólustávcső is alaptartozék. Sajnos a 38 mm-es acélláb csak kismértékben húzható ki. A mechanika előnye hogy mindenféle kábel a fejen belül található melybe az ellensúlytengely is visszahúzható. Az viszont a hátrányára írható, hogy kézi finommozgatást nem tesz lehetővé, vagyis bajban vagyunk ha lemerül az elem/akkumlátor vagy egyszerűen 16x-nál nagyobb sebességgel kivánjuk a mechanikát mozgatni.
A legnagyobb távcső melyet a SkyWatcher a mechanikával szállít az egy 250/1200-es Newton.
Stabilitás tesztek
A három mechanika stabilitásának összehasonlítására egy Celestron 200/1000-es Newton távcsövet használtam. Ez semmi esetre sem nevezhető túlterhelésnek egyik esetben sem (a tubus súlya kb 8 kg) ám mégis kellően hosszú és súlyos, hogy a mechanikák stabilitásáról valamiféle következtést levonjak. Kíváncsiságképpen a Celestron 2″-es acéllábára a HEQ-5 mechanika fejet is felhelyeztem és elvégeztem a teszteket. A stabilitás vizsgálatára egy távoli lámpát állítottam be, majd megkocogtattam a tubus elejét és mértem hogy mennyi idő alatt cseng le a rezgés. Ezen túlmenően néztem a fókuszáláskor fellépő bemozdulást mértékét is. Természetesen minden mechanika esetében ügyeltem a pontos kiegyensúlyozásra, az egyenlő elbírálás érdekében a Celestron mechanika lábait visszahúztam, hogy magassága a másik kettővel megegyező, 143 cm legyen.
csillapodási idő |
A táblázatból beigazolódni látszik a papírforma. A Celestron CAM és a Synta HEQ-5 mechanika esetében lényegében azonos idő alatt csillapodott a rezgés. A Meade LXD 75 esetében ez picit tovább tartott, bár véleményem szerint még ez is kellően jól kezelte a 20 cm-es tubust. A 2″-es acéllábra helyezett HEQ-5 mechanikafej pedig szinte „bombabiztosnak” bizonyult a 2 mp-es lecsengési idővel. A Celestron Advanced EQ-5 GoTo változata stabilitás szempontjából valószínűleg nem tér el az alapváltozattól. A stabilitásbeli különbségek elméletileg kisebbé válnak, amennyiben a lábakat kevéssé húzzuk ki.
Asztrofotózás szempontjából a periodikus hiba mértéke igen meghatározó. Ennek mérésére sajnos nem volt lehetőségem, ám általánosságban nagyjából 30 ívmásodperc (+-10 ivmp) körüli értékre számíthatunk. Egy-egy mechanika megmérése egyébként sem adna hiteles értéket, hiszen ez jelentős szórást mutat egy típuson belül is. (A periodikus hiba mértéke némileg csökkenthető a mechanika szakszerű szétszerelésével, beállításával.) A tesztben szereplő mechanikák viszonylag nagy periodikus hibájuk ellenére számos szép hazai és külföldi felvétel megszületésében működtek már közre. A lenti linken néhány kínai (EQ-3, EQ-5 HEQ-5, EQ-6) és profi (Losmandy, Takahashi, AP) mechanika periodikus hibáit hasonlíthatjuk össze.
Összefoglalás
Végezetül lássuk, kinek melyik mechanika ajánlható:
Celestron Advanced EQ-5: ezt elsősorban nagyobb refraktorok tulajdonosainak tudom ajánlani. Kihúzott lábakkal kellően magasra kerül a távcső súlypontja, így még zenit környéki megfigyelés esetén is viszonylag magasan marad az okulár. Akik egyszerre nem tudnak nagyobb összeget mechanikára rászánni, azoknak is jó választás lehet mivel utólagosan pólustávcsővel és kétmotoros vezérléssel bővíthető. Akiket zavar a motorok külső kábelezése azoknak inkább a HEQ-5 mechanika ajánlható. Akik ragaszkodnak egy nagy teherbírású GoTo mechanikához és nagyobb összeget is hajlandóak kifizetni, azoknak a Advanced EQ-5 GT ajánlható.
Meade LXD 75: 20 cm-es Cassegrain- és Newton távcső átmérőig nem kell sokat a stabilitásból feladnunk, cserébe egy tetszetősebb, GoTo vezérléssel könnyen bővíthető mechanikához jutunk. A többinél kisebb mérete miatt szállíthatóság szempontjából is előnyösebb.
Synta HEQ-5: A HEQ-5 egyik legpraktikusabb tulajdonságának a motorok belső vezetékezését és a visszahúzható ellensúly-tengelyt tartom. Emellett stabilitásban a tesztelt mechanikák közül a legjobb, így ha valakinek a 143 cm-es maximális magasság megfelelő és a GoTo vezérlés helyett inkább az elérhető legnagyobb stabilitásra törekszik, akkor ez a legjobb választás.
Néhány mechanika periodikus hibája: http://demeautis.christophe.free.fr/ep/pe.htm
Szarka Levente
Kapcsolódó cikkek
Nincs további cikk.